Repository Universitas Andalas

TOKOH TOTTO-CHAN DALAM NOVEL MADOGIWA NO TOTTO-CHAN KARYA TETSUKO KUROYANAGI; TINJAUAN STRUKTURAL

Putra, Rhoma Afdal (2014) TOKOH TOTTO-CHAN DALAM NOVEL MADOGIWA NO TOTTO-CHAN KARYA TETSUKO KUROYANAGI; TINJAUAN STRUKTURAL. Other thesis, Universitas Andalas.

[img]
Preview
PDF
Download (829Kb) | Preview

Abstract

Kata Kunci: tokoh Totto-chan, novel, struktural Skripsi ini merupakan hasil penelitian terhadap novel Madogiwa No Totto- chan, karya Tetsuko Kuroyanagi. Dalam penelitian ini, masalah yang diangkat adalah masalah sikap tokoh Totto-chan, dampak sikap tokoh Totto-chan dan sosok yang mempengaruhi sikap tokoh Totto-chan. Peneliti menggunakan pendekatan struktural yang di fokuskan pada tokoh utama. Metode yang digunakan adalah metode kualitatif dan disajikan secara deskriptif. Teknik yang digunakan adalah pengumpulan data, analisis data terakhir adalah penyajian data. Pada penelitian ini, ditemukan bahwa masalah sikap tokoh Totto-chan sebelum memasuki Tomoe Gakuen adalah hiperaktif dan imajinatif. Namun, setelah memasuki Tomoe Gakuen tokoh Totto-chan memiliki sikap keingintahuan yang tinggi, cerdas, semangat yang tinggi dan pantang menyerah. Dampak dari sikap tersebut adalah dampak positif seperti munculnya sikap peduli terhadap lingkungan dan empati. Selanjutnya, dampak negatifnya adalah ia dikeluarkan dari sekolah. Adapun sosok yang mempengaruhi sikap tokoh Totto-chan adalah Mama dengan sikap tenggang rasa dan kreatif. Selain itu, sosok Kepala Sekolah dengan timbulnya sikap tanggung jawab dan rela berkorban. ABSTRACT Keywords: Totto-chan figure, novel, structural This thesis is the analysis of Madogiwa No Totto-chan novel by Tetsuko Kuroyanagi. The issues focused on this research are the matter of attitude that reflected from Totto-chan figure, the impact of this attitude and figure who influences Totto-chan figure. To analyzed Totto-chan characterisations, the researcher use structural approach which focused on main character. For research method, researcher use qualitative and presented descriptively. This study is conducted through collecting data, analyzing and the last one is presentation of data. From this research, researcher concludes that Totto-chan characterisation before studying in Tomoe Gakuen are hyperactive and imaginative. Meanwhile, after studying in Tomoe Gakuen are high curiousity sense, intelligent, full of spirit and full of spirit and persistence. There are two impact of Totto-chan character, they are positive and negative impact. The positive impact are the emphaty sense and care of environment. The negative impact is drop out from the school. Furthermore, the figure who bring the influence are the Mother and the Headmaster. The Mother teaches self tolerance and creative value to Totto-chan. Then, Headmaster also teaches responsible value and self-sacrificing ロマアフダルプトラ キーワード:主人公トットちゃん、小説、構造 本論文では、黒柳徹子の小説窓際のトットちゃんの研究である、こ の研究において、提起する問題は主人公トットちゃん(以下「主人公」と いう)の性格の問題、性格の特長、性格に影響を与えた人物などである。 主人公の性格を研究するために、研究者は構造的アフローチを使用 したメインキャラクターに焦点を当てている。使用した方法は質的な方法 と記述的にかかれた方法である。その技法はデータの収集、データの分析 を行い、最終的にはデータを整理することである。 この研究からつぎのことがいうる。まず主人公の提起の性格の問題 はともえ学園入学前には活発で豊かな相像力をもっていた。その後、とも え学園入学前には主人公高い好奇心、知識欲。強いやる気、あきらめない 性格へと変わっていった。性格の特長は積極的である。たとえば彼女の環 境と思いやりにより、共感できる性格である。しかし、この性格がプラス になるだけではなくマイナスにもなった。たとえばともえ学園をやめさせ られたことである。主人公の性格を強く影響を与え二人の人物がいる。寛 容と創造の姿勢をもつ母親と、責任と奉仕唱える学校長である。

Item Type: Thesis (Other)
Subjects: P Language and Literature > PI Oriental languages and literatures
P Language and Literature > PL Languages and literatures of Eastern Asia, Africa, Oceania
Unit atau Lembaga: Fakultas Ilmu Budaya > Sastra Jepang
Depositing User: Riani Tri Utami
Date Deposited: 20 May 2014 01:47
Last Modified: 20 May 2014 01:47
URI: http://repository.unand.ac.id/id/eprint/19811

Actions (login required)

View Item View Item