Gunawan, Heru
(2014)
“DIPLOMASI KEBUDAYAAN REPUBLIK INDONESIA DI MALAYSIA TAHUN 2009”.
Other thesis, Universitas Andalas.
Abstract
ABSTRAK
Kerjasama pelaku diplomasi dalam promosi kebudayaan Indonesia di Malaysia (aktor negara dan non-negara) tahun 2009 terbukti memberikan dampak positif bagi pengenalan dan promosi kebudayaan Indonesia di Malaysia.Promosi kebudayaan Indonesia di Malaysia tahun 2009 dinilai sangat penting dalam berbagai aspek. Dalam aspek ekonomis, ditahun 2009 terjadi peningkatan perolehan devisa negara dari sektor budaya dan pariwisata, dan Malaysia berada pada rangking ke-2 dari 10 besar dari negara dengan jumlah wisatawan budaya yang menjadi penyumbang devisa bagi Indonesia. Dalam aspek hubungan bilateral, pemilihan sikap diplomatis yang ditempuh pemerintah Indonesia tahun 2009, mampu menghasilkan berbagai macam kerjasama yang dinilai positif bagi hubungan kedua negara. Terutama dalam mengatasi persoalan dan sengketa kebudayaan.
Dan dalam aspek penguatan dan pengenalan kebudayaan, pemerintah Indonesia dinilai berhasil dalam poin pengenalan kebudayaan, tetapi belum cukup berhasil dalam poin penguatan kebudayaan. Ini terlihat dari adanya indikasi orientasi pemerintah Indonesia yang lebih cenderung mencapai keberhasilan ekonomis dari hubungan kebudayaan Indonesia dengan Malaysia. Selain itu dalam penelitian ini juga terlihat sikap pasif pemerintah dalam merangkul seluruh aspek bangsa (khususnya publik) yang terlibat dalam pembangun kebudayaan Indonesia. Penelitian ini menggunakan konsep diplomasi kebudayaan dan dipadukan dengan konsep multitrack diplomacy. Penelitian ini menggunakan metode studi pustaka. Data pada penelitian ini menggunakan studi teknik literatur.
Kata kunci : promosi budaya, aspek ekonomis, aspek hubungan bilateral, aspek penguatan dan pengenalan budaya, keberhasilan ekonomis, pasif.
ABSTRACT
The promotion of Indonesian cultural sector during 2009 has impact and important in many aspects. In Economical perspectives, cultures was the most prominent sector in valuating the Indonesia incomes. Cultural and tourism sector graded as the third rank of Indonesia top ten values in important sectors of Indonesia incomes in 2009. And Malaysia, has became the second of the top ten major country who remarkably generating the Indonesia incomes in these sector. In Bilateral perspectives, diplomatic ways was the best solution that proven by Indonesian government by Malaysia. Within 2009, Indonesian government has certaint understanding above the leakness of Indonesia and Malaysia matters in cultural sector.
And in The Upgrading and Promoting cultures perspectives, Indonesian government was succesfully in promotes Indonesian values in many kinds of culture in Malaysia, but not enough succeseded in upgrading cultures. In this research, Indonesian government indicated become more concern in achieving the economical effects by promoting Indonesian cultures over Malaysia and not as much as concern in upgrading the valuables and the greatness of Indonesian values. The government also becoming passively in spreading and collecting the potential values that publics might has. This research used cultural diplomacy and multitrack diplomacy as the main frameworks.. This research is a library research.
Keywords : promotion, Indonesian cultures, economical perspectives, bilateral perspectives, upgrading and promoting cultures perspectives, economical effects, passively.
Actions (login required)
|
View Item |